De laatste dagen N'Zerekore - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu De laatste dagen N'Zerekore - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu

De laatste dagen N'Zerekore

Blijf op de hoogte en volg Pieta

16 Augustus 2012 | Guinea, Conakry

Het eind van onze tijd hier komt alweer in zicht. Zondag vertrekken we weer voor de zeer vermoeiende reis terug naar Conakry.
Het werk in het dorp gaat door. We hebben deuren en verf gekocht. De aannemer had een prijsopgave gemaakt en hoopte dat we het geld aan hem zouden geven zodat hij al het materiaal kon kopen. Meestal is die aan de (veel te) hoge kant, zodat ze er zelf wat aan overhouden. Zo werkt dat hier.
Wij hebben alles zelf ingekocht en zo veel geld kunnen besparen. Vooral Marie is erg goed in het afdingen.
Ze zijn nu bezig met de vloeren v/d school en het schilderwerk. De deuren en ramen zijn geplaatst. Ze hebben de fundering voor het eerste lerarenhuis geplaatst. We hopen nog mee te maken dat er een deel v/d muren gebouwd worden. Als ik weer weg ben blijft Akim nog 8 weken hier voor zaken. Hij zal ook de bouw verder in de gaten houden. Hij is hier erg fanatiek in. We zijn zelfs al eens 's avonds in het donker naar Guela gegaan omdat het hem niet snel genoeg ging en om de mensen aan te sporen sneller door te werken.

We hebben 2 Guinese biggetjes gekocht. Nee, geen cavia's maar echte biggetjes. De buurvrouw, die ter ere van ons al een varken geslacht heeft, wilde ze verkopen voor iemand die het ziekenhuis voor haar moeder moest betalen. We bouwen nu een varkenshok in Gbaita, het dorp waar de zus en zwager van Akim wonen. Zij gaan ervoor zorgen, en verkopen later de biggetjes die geboren worden. Een deel is voor hen, een deel voor ons. Zo helpen we hen de buurvrouw en hopen we er zelf ook van te kunnen profiteren. In dit dorp waren we een bezienswaardigheid, ze hadden nog maar 1 keer een blanke gezien en dat was toen ik er de vorige keer was. Nu was Annie er ook bij. Er stonden wel 100 kinderen om ons heen en volgden ons overal waar we naartoe gingen. Dit vond ik echt niet leuk, het voelde net alsof we aapjes in de dierentuin waren.

Gisteren een dagje toeristisch gedaan. Souvenirs gekocht, wat rondgereden langs plekjes in de stad waar ik nog niet eerder was geweest. Ook zijn we bij het presidentiele paleis geweest, waar de president en/of zijn bezoek logeren als ze hier zijn. Dit staat op een heuvel en vanaf hier heb je een mooi overzicht over de stad.
Het was een nationale feestdag, iedereen ging uit in zijn mooiste kleren.

Afgelopen maandag waren we de hele dag in Guela. Annie heeft een grafsteen voor haar man Jean laten maken en er was een ceremonie die de hele dag duurde. Eerst was er een kerkdienst. Er waren mannen die traditionele muziek maakten, er werden natuurlijk weer dieren geslacht.
Ik geniet er altijd van om zoiets mee te maken.
Akim Heeft ook een grafsteen voor zijn moeder laten maken. Vandaag gaan we kijken hoe het geworden is. De volgende keer gaan we voor haar een ceremonie organiseren.

• 16 Augustus 2012 - 15:04

Marrit Mouillé-Das:

Boeiende verhalen! geniet van de laatste dagen en succes met de terugreis. Hoop je in Conakry te zien!
    Groetjes,
    Marrit

• 16 Augustus 2012 - 16:16

Feikje Gietema:

wat een avontuur en wat mooi dat jullie daar zoveel goeds kunnen doen op deze manier.
    groetjes uit een zonnig en warm Lemmer.
    en een hele goede reis terug.

• 16 Augustus 2012 - 18:33

Gre Venema:

Hoi Pieta en Akim,

We zijn net terug van vakantie en ik heb jullie verslagen gelezen. Wat een aktiviteiten, zeg. Geweldig.
    Doordat wij als school hebben gespaard voor de school daar, leeft het nog veel meer voor me. Veel succes en plezier de laatste dagen.

groeten, Gré

• 16 Augustus 2012 - 19:50

16 Aug.20012 Lolkje De Boer:

Ik verlang er naar om jouw Pieta en later Akiem weer te zien.
    groetjes Mem Lolkje.

• 16 Augustus 2012 - 22:03

Margje :

Wel heel bijzonder wat jullie daar allemaal doen en meemaken hoor. Toch een heel andere leefwereld.
    Heb respect voor wat jullie doen. Geniet van jullie laatste dagen daar samen en voor de terugreis alvast een goede reis gewenst.
    groetjes en oant sjen van Margje en Ype.

• 16 Augustus 2012 - 22:04

Hilly En De Harkemase Boys:

ha grote zus en zwager,

We zijn net weer terug van een aantal weken onderweg met ons schip. Door veel zonneschijn durf ik, qua bruinheid, bijna de competitie met Akim aan te gaan. We zijn heerlijk 'internetloos' geweest en lees dus nu pas al je verhalen.
    Wauw.... wat gebeurt er veel. Mooi hoor!

Geniet nog van je laatste dagen daar.

Hilly, ook namens Harry, Jisse en Tieme

• 17 Augustus 2012 - 10:18

Lucy:

Wat een activiteiten en wat gebeurt er veel. Het geeft vast een heel goed en fijn gevoel. Ik hoop dat, jij Pieta, weer wat bent bijgekomen. Nog fijne dagen met z'n 2-en en een veilige terugreis en voor jou Akim, succes met je werk.
    Pieta, oant gau!
    Groetsjes fan Lucy en ek fan de oaren!

• 18 Augustus 2012 - 10:58

Clarie:

Hallo Pieta en Akim,
    wat gaat de tijd snel en wat wordt er veel werk verzet. Het lijkt me fijn om het met eigen ogen te kunnen zien wat er gebeurt . Heb genoten van jullie boeiende verhalen .Goede dagen toegewenst, geniet er nog even van en we hopen als jullie terug zijn , nog meer verhalen van jullie te horen.
    Oant sjen, Clarie en Henk.

• 18 Augustus 2012 - 11:01

Clarie:

Hallo Pieta en Akim,
    Oant sjen, Clarie en Henk.

• 21 Augustus 2012 - 13:17

Wilko:

Goed werk doen jullie daar, wel een beetje opschieten hoor, de schoolvakantie is bijna om en die kindertjes willen graag naar school ;-)
    Goede reis terug en hou het een beetje droog in Conakry. Het reisverslag van Marrit gaat al een hele maand over regen, regen, regen en overstroming. Zoek het hogerop zou ik zeggen. Tip uit het lageland.
    groet en tot snel?
    Wilko

• 24 Augustus 2012 - 20:56

Ammy:

hoi pieta en akim

ben benieuwt naar de foto s
    van kleine pieta het dorp en de school
    kan ik jou verhalen gebruiken voor op school ????

tot horens
    bel je ons , waneer madja kan komen enz
    vriendelijke groeten ammy
    kom eerst maar wat bij
    oja madja gaat ook volgende week nog wat dagen naar opa en oma
    to horens

• 28 December 2019 - 15:22

Sjoerdtje Poutsma:

Hallo Pieta,
    In februari 2020 ga ik met mijn man en vrienden een maand naar Nzérekoré voor een school die we daar bouwen in Boma, Nzérekoré. Waar staat jullie school precies? Mogelijk kunnen we samenwerken!
    Hoe gaat het nu met jullie school?
    We willen graag van jullie ervaringen leren.

Hartelijke groet,
    Sjoerdtje Poutsma -Adema