Er wordt hard gewerkt! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu Er wordt hard gewerkt! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu

Er wordt hard gewerkt!

Blijf op de hoogte en volg Pieta

07 Augustus 2012 | Guinea, Conakry

In het dorp wordt hard gewerkt. Het materiaal was de volgende dag gebracht en de mannen zijn direct begonnen. Ze maken eerst een mengsel van zand, water en cement, waarmee ze de muren afwerken. Ook maken ze nieuwe stenen van dit materiaal. Daar gebruiken ze een mal voor.
Ze hebben een v/d oude gebouwen afgebroken. De stenen die nog goed zijn gebruiken ze weer. Op deze plek komt een dubbel huis voor de leerkrachten.
We hebben ook Laloua ontmoet. Hij is de broer van Akim van dezelfde vader en moeder. Er was weer een ceremonie om ons welkom te heten. Er werden 2 kippen, rijst en palmwijn gepresenteerd. Die wijn wordt door de bevolking zelf gemaakt van het sap , volgens mij uit de stam , van de oliepalm. De geur is vreselijk, de smaak niet veel beter. Als ik het aangeboden krijg, neem ik een slokje, het gaat wel wennen.
We hebben ook Pita, mijn naamgenootje enkele keren bezocht. Mem, de pop was er nog, wel een beetje beschadigd, maar laten we ervan uitgaan dat dit komt door het vele gebruik. In het begin was ze erg verlegen en een beetje bang voor mij. Een cadeautje uit mijn tas, liet haar alweer dichterbij komen. Na een paar keer is ze aan me gewend. Nu zit ze bij me op schoot en vlecht mijn haar. We hebben kleren meegenomen die Madja te klein zijn. Die vond ze prachtig, ze ging alles showen en ik heb foto's gemaakt. Dus Madja, dan kun je straks zien hoe jouw kleren haar staan.
Ze was ook heel blij met een insteekpuzzel en een visspel met magneetjes. Het huis staat in een mum van tijd vol met kinderen die dit ook nog nooit gezien hebben.
Als ik in het dorp even genoeg heb van alle mensen, hoe lief ook, die ik niet kan verstaan, ga ik naar buiten. In mijn tas heb ik altijd wat speeltjes zoals bellenblaas, balonnen enz. Daarmee heb ik dan veel plezier met de kinderen.
We hebben nu een paar dagen vrij. Even dingen doen die we zelf willen. De markt bezoeken bijv. Dit is een grote, overdekte plek met allemaal kleine paadjes, waar van alles verkocht wordt. Hier kopen we ook vlees, dat ongekoeld bewaard wordt. Je weet wel zeker dat de koe die ochtend geslacht is. We koken het goed en het smaakt lekker. We eten ook vaak in het dorp. Daar eten met ons allen van een bord. Ze zijn gewend met de handen te eten en halen ook met de handen het vlees voor je van de botten. Je moet niet al te hoge eisen stellen aan de hygiene. Gelukkig ben ik niet iemand die iets snel vies vindt anders had ik het hier wel moeilijk gehad. We eten ook vaak in restaurant Toit Rouge, daar hebben ze lekker eten, kip, vis patat, spagetti, wat op een bord met bestek geserveerd wordt.

  • 08 Augustus 2012 - 17:47

    Margo:

    Hallo Akim en Pieta,

    het is vast fijn om te zien dat er bouwactiviteiten zijn.
    Wat maken jullie toch veel mee.
    Pieta het is maar goed maar je vrij makkelijk bent en niet zo snel vies van iets is.
    Jullie gaan vast de huldiging van Epke in Lemmer missen. Hij heeft gisteren goud gehaald bij de Olympische Spelen.

    Fijne tijd nog daar en blijf genieten.

    Groeten,

    Margo

  • 16 Augustus 2012 - 12:06

    Ruth Sterk:

    Hoi Pieta,
    wat leuk om jouw verhalen te lezen!
    Groetjes,
    Ruth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieta

Zes weken naar Guinee, een hele belevenis. We zullen proberen regelmatig iets van ons te laten horen via deze site.

Actief sinds 17 Nov. 2010
Verslag gelezen: 1015
Totaal aantal bezoekers 35077

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 21 Augustus 2016

Guinee 2016

22 Juli 2012 - 26 Augustus 2012

Tweede keer Guinee

12 December 2010 - 22 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: