Ikbali, Galeh - Reisverslag uit Nzérékoré, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu Ikbali, Galeh - Reisverslag uit Nzérékoré, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu

Ikbali, Galeh

Door: pietakronemeijer

Blijf op de hoogte en volg Pieta

04 Januari 2011 | Guinea, Nzérékoré

Het huis dat Akim heeft laten bouwen is geweldig. Het staat in een rustig gebied aan de rand van N'zerekore. Het is vrij groot met 3 slaapkamers. We hebben ook een keuken(tje) en een badkamer wat voor hier heel bijzonder is. De meeste mensen koken op een houtskoolvuurtje en douchen met een emmer water. Ik voel me hier echt de rijke witte vrouw. We hebben als kennismaking voor het nieuwe jaar een levend varken gekocht. Buren hebben dat geslacht en we hebben het vlees verdeeld onder de buren en familie. Oudjaarsavond zijn we met mensen naar een discotheek geweest. Iedereeen heeft voor het nieuwe jaar nieuwe kleren en de vrouwen hebben fantastische kapsels, daar zijn ze hier echte kunstenaars in. Nieuwjaarsdag kwamen er steeds mensen langs om ons te bedanken, een goedd nieuwjar te wensen en wat te drinken. Tot vandaag toe komen er steeds mensen pannen eten brengen. Er staan overal schalen en pannen in huis ik weet niet meer van wie.
Je hebt hier trouwens maar weinig privacy, er zitten constant anderen mensen voor huis, er blijven mensen eten en/of slapen. Hordes kinderen komen kijken naar de blanke vrouw. Meestal vind ik het wel leuk, maar soms heb ik de neiging de deur op slot te doen.Dat is een deel v/d afrikaanse mentaliteit waar ik aan moet wennen, we zijn in europa toch meer op onszelf. Maar alle mensen zijn erg hartelijk en aardig. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin hier.

  • 04 Januari 2011 - 13:12

    Lamko:

    Pieta & akim
    In Afrika dragen wij elkaars last en delen wij alles(eten, droevigheid, blijdschap, helpen elkaar met huishouding, klussen)daarom er zijn geen depressieve mensen, geen stress. Je heb altijd mensen om je heen. Wij hebben geen bejaardehuis, iedereen zorgt voor elkaar, als je geen kinderen hebt, worden de kinderen van familieleden of buren aan jou gegeven als je eigen kinderen(je mag ook kiezen welk kind en hoeveel kinderen). Hoe ouder je wordt, hoe gerespecteerd je wordt.

  • 04 Januari 2011 - 20:18

    Clarie En Henk:

    Gelukkig Nieuwjaar gewenst voor jullie allemaal.
    Dit jaar een andere beleving dan thuis in nederland .Ik kan het me niet voorstellen hoe het is ,maar het zo te horen heel bijzonder. jullie in de warmte, wij in de kou.wij hebben het jaar uitgezeten met theo , lucy en jeltje. heb van je moeder gehoord, in de kerk, dat het goed gaat. geniet en veel plezier. dat iedereen alles met elkaar deelt is prachtig , maar wij westerlingen hebben daar veel moeite mee. geniet van al die mensen om je heen.

  • 05 Januari 2011 - 09:38

    Lucy:

    Pieta, ik wil je hierbij schrijven hoe bijzonder en fijn ik het vond dat je me belde, even je stem te horen en naar je verhalen te luisteren, gaf me het gevoel dat je naast me zat. Bedankt en de groetjes aan Akim en Sylvester.

  • 05 Januari 2011 - 10:59

    Margje En Ype:

    Hoi Pieta en Akim,
    allereerst de beste wensen voor 2011.
    Aan de prachtige foto te oordelen moeten jullie het daar wel erg fijn ervaren. Voor Akim waarschijnlijk wel vertrouwd, maar voor jou een hele belevenis. Privacy is daar wel heel anders zo te lezen.
    Zo zie je maar weer dat ieder werelddeel weer heel verschillend in het leven staat en het leven beleeft.
    Nog een hele fijne tijd daar gewenst. Geniet er van.
    Groetjes van ons en oant sjen.

  • 05 Januari 2011 - 13:00

    Madja:

    madja hallo hoi
    papa AkiM SIL mama
    hoe was het bij kleine Pieta
    ik heb echt gewommen
    ik kan door de hoepel duiken

    groetjes madja

  • 05 Januari 2011 - 13:32

    Kirsten:

    Leuk om de verhalen weer te horen. Wat fijn dat jullie zo welkom zijn ontvangen daar...wel een hele andere cultuur met al die mensen over de vloer. Ik kan uit ervaring meepraten dat je soms inderdaad ook wel eens genoeg hebt van al die aandacht.

    Ik heb N'zerekore ook maar eens opgezocht op googlemaps. Is best nog wel een grote stad, en ik maar denken dat in die hoek alleen maar piepkleine dorpjes waren. Toch ook speciaal dat jullie (over het motorcrossterrein ;)) naar het dorpje van Akim zijn zus zijn geweest, lijkt me ook weer een hele ervaring!

    Hier in Nederland ook alles goed. Het weekend van Kerst nog geschaatst op de Grutte Brekken...erg leuk! Gisteren ook erg positieve feedback gekregen op mijn eerste artikel van het tijdschrift waar ik het naartoe had gestuurd. Nu nog even een paar dingen aanpassen, en dan kan het geplaatst worden....yay!

    Tsjuuus!
    Kirsten


  • 07 Januari 2011 - 22:42

    Lamko:

    Hi Pieta&Akim,
    Heel veel plezier!

  • 09 Januari 2011 - 10:45

    Madja:

    AMMy MADjA douwe gerrit
    hoi hallo sil pa akim ma pieta
    hoi ik ben vanmorgen op zondag school geweest
    aaldert en siebren waren er ook
    aaldert deed flauw
    boek scheet plas bodywarmer
    kont t shirt
    waneer kom je terug papa
    hik rok heb je al heel veel vrienden en fam gezien en mee gepraat
    heb je ook een olifant gezien
    is het goed met kleine pieta die ik mis
    mag ik op internet staan
    heb je een foto van kleine pieta gemaakt en wil je die mee nemen
    mag ik die zien
    ik doe douwe de slap om
    groetjes pipo

  • 09 Januari 2011 - 11:21

    Margo:

    Hallo wereldreizigers,
    ik vind jullie verhalen erg bijzonder. Goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Ongelofelijk zo veel indrukken. Nog een fijne, bijzondere tijd gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieta

Zes weken naar Guinee, een hele belevenis. We zullen proberen regelmatig iets van ons te laten horen via deze site.

Actief sinds 17 Nov. 2010
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 35103

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 21 Augustus 2016

Guinee 2016

22 Juli 2012 - 26 Augustus 2012

Tweede keer Guinee

12 December 2010 - 22 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: