Laatste keer N'Zerekore - Reisverslag uit Nzérékoré, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu Laatste keer N'Zerekore - Reisverslag uit Nzérékoré, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu

Laatste keer N'Zerekore

Door: pietakronemeijer

Blijf op de hoogte en volg Pieta

11 Januari 2011 | Guinea, Nzérékoré

N'Zerekore is inderdaad heel groot, maar in tegenstelling tot Conakry veel leuker om te zijn. Het is hier eigenlijk een groot dorp. Er rijden maar weinig auto's,het vervoermiddel is een moter. De moters die hier rijden zijn bijna allemaal motertaxi's, die je voor een paar cent brengen waar je naartoe wilt. Gezien de staat van de wegen hier is de moter het meest geschikte vervoersmiddel. De stad is heel ruimtelijk opgezet, in conakry was alles hutje mutje, hier zie je ook mooie grote huizen. Iedereen is bezig met geld verdienen. Overal wordt gehandeld. Omdat hier geen stroom is kun je bijv de kost verdienen met het opladen van de mobiele telefoon. Die heeft iedereen hier. Het is hier s'nachts dan ook echt stikdonker, sylvester moest de eerste keer met de moter thuiskomen omdat hij het anders niet kon vinden.

We hebben ook een aantal scholen bezocht. Er zijn hier heel veel scholen gebouwd met hulp van Plan Guinee (vroeger Foster parents plan)Ook is het rode kruis, unicef, de zending en de missie hier actief.
We waren op een missieschool. Kinderen starten hier als ze 7 jaar zijn. Daar zaten alle 7 jarigen bij elkaar, 150 kinderen in 1 klas. de andere klassen hadden tussen de 50 en 70 kinderen. Dus collega's, we hebben nog niets te klagen.Ze hebben ook geen mooi lesmateriaal zoals wij, alleen wat schriften en een taalboek. De rest doen ze als bordlesjes.

Gisteren zijn we naar de familieoudste geweest. @ uur rijden over een bosweggetjee. Hij was vroeger huisarts in Pela en nu met pensioen. Hij woont daar prachtig, echt zoals ik me het paradijs voorstel. De mensen leven hier zo ongecompliceerd, al zullen ze heus wel hun zorgen hebben. op de terugweg moesten we voor een dorp stoppen omdat er een bepaalde ceremonie bezig was. Het was bijna donker en je hoorde allemaal enge geluiden uit het dorp komen. Als ik alleen was geweest zou het me best bang hebben gemaakt.

• 11 Januari 2011 - 17:55

Tessa:

Sjongejonge, door al die verhalen word ik echt wel jaloers.

Wij zitten hier maar in het koudekikkerlandje terwijl jullie het daar lekker warm hebben, en een mooier land ook nog! haha. om jaloers op te zijn!

Veel plezier daar nog, en nog even en jullie komen weer terug! tot dan!

• 12 Januari 2011 - 08:12

Hilly:

Wat leuk zeg dat de kleren van de jongens een tweede leven krijgen. Heb je er foto's van? Ik heb nu nog wel een aantal dozen staan....volgend jaar moeten jullie dus gewoon weer op reis.

Geniet nog even van de laatste week! (wat gaat het snel he?)

Groet van Hilly

• 12 Januari 2011 - 13:37

Mem Lolkje:

Wat mooi al die belevenissen.
    Heeft kleine Pieta de pop al gekregen,en heeft ze de lapjesdeken al op haar bedje?
    Het weer is hier donker en regenachtig.Jij zult wel lekker bruin zijn als je thuis komt.Gr. Mem Lolkje.

• 12 Januari 2011 - 15:04

Clarie:

Het zal wel een mooi gezicht zijn die zwarte kinderen met hollandse kleren aan. Is het jullie huis dat op de foto staat? Geniet, de dagen gaan snel voorbij. groeten van Clarie.

• 13 Januari 2011 - 07:52

Lucy:

Wat een belevenissen! Het leven daar is zo anders dan in onze gejaagde maatschappij, wij kunnen er veel van leren. Geniet er nog maar van, goede en veilige reis naar Conakry.
    Groetjes van Lucy

• 17 Januari 2011 - 08:52

Kirsten:

Wat gaat het toch snel...nog maar minder dan een week en dan moet ik al weer naar Dusseldorf om jullie op te halen. Ik zal alvast een proefrondje rijden om te kijken of de auto het nog doet ;)

Zo'n school bezoeken is ook wel een hele ervaring he! Voelde je je ook zo'n filmster als al die kindertjes om je geen gaan staan en je allemaal heel speciaal vinden? 150 kinderen in de klas is echt heel veel! Zulke klassen heb ik ook wel bezocht in Tanzania, maar ja...alles beter dan helemaal geen onderwijs.

Een goede reis terug naar Conakry. Geniet nog maar even goed van alle paradijselijke (en iets minder paradijselijke) plekjes!

Tot zaterdag!

• 19 Januari 2011 - 15:52

Anne En Harmke:

Wat gaat het snel,het zit er al weer bijna op.
    We hebben genoten van je reisverslagen en kregen zo ook een beetje mee wat je daar allemaal hebt meegemaakt. Wat een indrukken en belevenissen. Geniet nog maar van de laatste dagen en een hele goede thuisreis.
    Groeten Anne en Harmke

• 23 Januari 2011 - 11:34

Wilko:

Welkom terug in "onze" wereld!
    Ben heel benieuwd naar de verhalen en de bijbehorende foto's. Hoop ze gauw te horen en te zien. Volgend weekend in Leeuwarden?

groet,
    Wilko