N Zerekore - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu N Zerekore - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Pieta Kronemeijer - WaarBenJij.nu

N Zerekore

Blijf op de hoogte en volg Pieta

02 Augustus 2012 | Guinea, Conakry

Na een zeer vermoiende reis zijn we in N Zerekore aangekomen.
Een deel van de weg is goed maar tussen Kissidougou en Queckedou is de weg zo slecht daar kun je je geen voorstelling van maken.Een stuk van 120 km kun je maar éà km per uur rijden. we deden er dus - uur over waarbij je heen en weer geschud werd.
Nu zijn we thuis en gisteren hebben we een officiele ontmoeting in Guela gehad. we werden ontvangen met traditionele zang en dans en natuurlijk het ritueel met de cola wat bij alle officiele dingen hoort.
ons project werd aan het dorp gepresenteerd en officieel goedgekeurd.
De plannen zijn iets gewijzigd omdat er het afgelopen jaar ontwikkelingen zijn geweest. Het was ons plan een nieuwe school te bouwen. Omdat het dorp ook graag uitbreiding wilde van 3 naar 6 lokalen wilden zij een tweede gebouw maken. In januari sprak Akim in Conakry de coordinator van plan guinee. Ze bespraken waarom alle dorpen een school van plan guinee kregen en Guela niet. Deze vrouw beloofde te gaan kijken wat daarvan de reden was. Enkele weken daarna hoorden we dat plan guinee een school in Guela ging bouwen. Dit was natuurlijk goed nieuws. De dorpelingen waren ook al begonnen met het tweede gebouw.
We waren dan ook heel benieuwd hoever het zou zijn. Het gebouw van plan guinee is bijna klaar en van het andere gebouw moeten de vloeren nog en de muren afgewekt.
We hebben het dorp gevraagd welke hulp ze op dit moment het liefst willen. Dat is dat we helpen het tweede gebouw af te maken. doordat ze voor plan guinee ook moeten bijdragen in de vorm van mankracht en eten voor hen kunnen ze nu niet doorbouwen en is er geen geld voor materiaal.
Daarnaast is het systeem zo dat als je een school hebt een woonruite je aan de regering om leerkrachten kunt vragen. Er zijn 3 huisjes voor leerkrachten dus willen ze graag dat we nog 3 huisjes bouwen zodat er 3 leerkrachten voor de uitbreiding gevraagd kunnen worden. Hier zijn we mee accoord gegaan. Het zal ons ongeveer 8000 euro kosten. Daarna gaan we kijken of we nog meubilair en lesmateriaal kunnen kopen.
Vandaag gaan Akim Marie en Koly al materiaal kopen zodat ze morgen weer verder kunnen met het werk.Ik mag niet mee want als er een blanke bij is wordt alles direct veel duurder. Als we het zelf kopen weten we zeker dat ze niet meer gaan rekenen.

• 03 Augustus 2012 - 09:58

Lucy:

Hoi Pieta en Akim.
    Wat weer een avontuur. Ik hoop dat jullie heel veel genieten. Leuk om weer jullie verhalen lezen
    Groetjes van Lucy

• 04 Augustus 2012 - 21:08

Marrit Mouillé-Das:

Goed werk! Veel succes met het project!
    Groetjes,
    Marrit

• 06 Augustus 2012 - 15:33

6 Augustus 2012 Van Mem Lolkje.:

Wanneer hebben jullie vakantie?Ik hoop dat alles lukt dat geeft dan een voldaan gevoel.
    Het regent hier ook zo nu en dan,en tussen de buien door is het mooi weer.
    In Steenwijkerwold is een hele grote feesttent ingestord door onverwacht noodweer.
    Zus Hillij haar kinderen en kleinkinderen zouden er ook naar toe gelukkig waren ze nog niet in de tent.
    omdat het nog vroeg was.Er waren veel gewonden . Groetjes Mem Lolkje.